Symbolika: ochrana a inspirace
Božstvo: Brigid (Irsko), Thor (Seveřané a Germáni)
Planeta v astrologii: Slunce, Merkur
Pro germánské a severské kmeny byl jeřáb posvátným proto, že zachránil život samotnému Thorovi, mocnému bohu bouře.
Ve
všech oblastech, odkud jeřáb pochází, býval jedním z nejuctívanějších
stromů a ještě dlouho po nástupu křesťanské éry si udržel svou významnou
roli v lidovém kouzelnictví jako ochránce, obvykle ve formě živého
stromu vysazeného v blízkosti domu nebo prostřednictvím několika malých
větví useknutých a zavěšených nad bránu, nade dveře nebo nad krbovou
římsu. Někdy se používal také talisman vyřezaný z mrtvého dřeva, ale
obyčejně postačil jen kousek kůry.
Na Britských ostrovech byly
kdysi rozšířené malé kříže zhotovené z větévek jeřábu, každý svázaný
červenou stuhou. Ty se obvykle o velikonočním týdnu nebo v den svátku
svěcení jara zavěšovaly nade dveře. V Čechách se zavěšovaly malé
svazečky jeřábových větévek zvenku na okna a na krovy domů na ochranu
proti blesku. V Irsku si přinášeli do domu jeřábovou haluz na ochranu
proti ohnivým kouzlům a rovněž proto, aby do domu nemohli vstoupit
duchové a aby mrtví nemohli vstát z hrobu. Především byl však jeřáb
hlavním ochráncem mléka, a proto se vysazoval poblíž chlévů.
Skotská
tradice nedovolovala, aby se jeřáb řezal. Výjimku tvořily pouze
rituální účely, mě-li poskytnout dřevo pro pohřební hranici anebo na
výrobu cepu. V germánské a severské tradici byl jeřáb posvátný ze dvou
důvodů: za prvé, protože zachránil mocného boha bouře Thora před vodou
řeky, která ho málem spláchla do podsvětí. (Proto byl strom považován za
účinného ochránce proti blesku). A za druhé byl jeřáb považován za
posvátný, protože první žena byla učiněna z jeho dřeva.
Anglické pojmenování "rowan" pochází se severského výrazu runa,
to znamená "tajemství" nebo "šeptat". V tomto výrazu, který se používá
dodnes, se skrývá i hlubší významová rovina: strom nám šepotá tajná
poselství do našich srdcí. Jeřáb byl také posvátným stromem staré irské
bohyně Brigid, patronky řemeslníků, zejména přadlen a tkalců (proto se
kolovrátky vyráběly z jeřábového dřeva). Brigid je také múzou básníků a
pěvců. V bardské tradici se jeřábu říká "strom inspirace". Jeho silné
spojení s druidy se odráží i v jeho dalším irském pojmenování fid na ndruad,
"kouzelníkův strom". Ve Walesu se věří, že jeřáb střeží duši, když
prochází branou smrti, a tak ho tradičně vysazují na hřbitovech zároveň s
tisem, který má tutéž roli.
Anglosaské pojmenování jeřábu, Cvicbeam,
znamená "strom života" a vztahuje se k "oživnutí". Podle tradice,
kterou znali lidé v celé Evropě, se hospodářská zvířata měla každé jaro
lehce vyšlehat pružným proutkem jeřábu (anebo někdy mohl být lískový
nebo vrbový), aby se povzbudila jejich životní síla a aby se jim dostalo
požehnání. Ale "strom života" znamená ještě něco víc. V irské legendě o
Diarmuidovi a Grainne naleznou prchající milenci útočiště (takže znovu
jde o ochranu) v překrásném oživlém stromě, o kterém se také
mluvilo jako o "krásném stromu druidů", který vyrostl z "bobule ze Země
bytostí věčně živých" (elfů). Legendární schopnost jeřábu vracet starým
lidem mládí ho jasně představuje jako další příklad archetypálního
Stromu života.