6. března 2017

Chrom (Cr)

Funkce:
· Chrom je součást tzv. glukózového tolerančního faktoru tím, že utěsňuje síť inzulínových receptorů v našich tělesných buňkách. Tak může lépe zakotvit inzulín, transportní hormon tuku a cukru, v našich buňkách. Inzulín pak může udržet hodnoty tuku a cukru, nosiče energie, v ideálních hladinách.

Zvláštnosti:
· Potravinářský průmysl zhoršuje běžnými zahušťovacími prostředky (agarem, algináty, mletou želatinou) příjem chromu.

Doporučená denní dávka:
· 30 - 60 mikrogramů, podle tělesné hmotnosti. Podle posledních výzkumů jsou tyto hodnoty u většiny lidí ve střední Evropě bez problémů dosažitelné. Běžně se doporučovala denní dávka 50 - 200 mikrogramů, ale dnes jsou názory na tato množství překonány.
· Obézní lidé potřebují větší množství tohoto minerálu (který transportuje tuk a cukr).
· Nebezpečí předávkování vznikne, když přijdeme do kontaktu s chromovými solemi, např. v barvivech, nebo když je pitná voda zamořena odpadem, obsahující chrom.
· Akutní otrava chromem se projevuje změnami na pokožce, bolestmi břicha, průjmem a oběhovým kolapsem.
· Ostrava potravinami obsahujícími chrom je prakticky nemožná.

Projevy nedostatku:
· glukózová intolerance

Potravinové zdroje:
· maso
· pivovarské kvasnice
· sýry
· pšeničné klíčky
· ořechy


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)