6. března 2017

Mangan (Mn)

Funkce:
· Tento stopový prvek se podílí na srážlivosti krve, látkové výměně cukru, detoxikaci a tvorbě kostí. Naše pokožka je tím náchylnější k zánětům, čím méně manganu máme ve stravě.

Zvláštnosti:
· Mangan podporuje příjem thiaminu (vitaminu B1) a vitaminu A, zatímco velké množství železa, vápníku a fosforu brání zhodnocení manganu. Kdo tedy konzumuje velké množství masa a hotových masitých pokrmů (mnoho železa, mnoho fosfátových přísad), riskuje nedostatek manganu, a tím také nedostatek vitaminu A a thiaminu.

Doporučená denní dávka:
· 2 mg (mladiství, mladé ženy)
· 4 mg (dospělí, starší ženy)

Projevy nedostatku:
· anémie
· problémy s příjmem a zpracováním tuků

Potravinové zdroje:
· zelený a černý čaj
· jedlé kaštany
· kakao
· rýže Natural
· obilné klíčky
· ovesné vločky
· mandle
· brambory
· ořechy
· sýry
· avokádo
· v menší míře - loupaná rýže, olivy, špenát, kokos, řeřicha

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)