6. března 2017

Meď (Cu)

Funkce:
· Tento stopový prvek uvolňuje jako součást enzymu železo z naší stravy a přivádí je do krvetvorby, kromě toho zlepšuje využití vitaminu C. Dále pomáhá při metabolismu bílkovin, při složení barvy kůže a vlasů při mozkové látkové výměně - o lécích obsahujících měď se nyní diskutuje jako o alternativě v boji proti Alzheimerově nemoci. Výživa s výrazným podílem mědi se už déle používá jako ochrana před degenerativními mozkovými onemocněními.
· Ayurvédská medicína doporučuje pokrmy s vysokým obsahem mědi, jako hrášek nebo sója ke stavbě kostí. Názor, že mědi je potřeba k výstavbě základní kostní substance chondrotinsulfátu, se zdá oprávněný.

Zvláštnosti:
· Zinek a vápník ve velkém množství blokují příjem mědi. Kdo dlouhý čas užívá tyto minerály ve formě preparátů, riskuje příznaky nedostatku mědi.
· Daleko rozšířený zahušťovací prostředek agar-agar, moučka ze zrnek svatojánského chleba a mletá želatina snižují také zhodnocování mědi.

Doporučená denní dávka:
· 2 - 4 mg, podle tělesné velikosti a barvy vlasů (tmavé, rezavé a černé vlasy potřebují zvláště mnoho mědi), děti potřebují polovinu.
· Po delší infekční nemoci se potřeba mědi zvýší; zde by se měl příjem v potravě zvýšit na 6 mg

Projevy nedostatku:
· anémie (chudokrevnost)
· oslabená pigmentace pokožky
· poruchy imunity
· padání vlasů
· lámání nehtů
· srdeční arytmie

Potravinové zdroje:
· hovězí játra a maso
· celozrnná mouka
· pohanka
· rýže Natural
· hrách
· ovesné vločky
· mandle
· arašídy
· slunečnicová semena
· datle
· sušené pivovarské kvasnice
· v menší míře - meruňky, ostružiny, olivy, hrušky, pomeranče, švestky

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)