6. března 2017

Selen (Se)

Funkce:
· Jako součást enzymu glutationperoxidasa nám tento sto stopový prvek usnadňuje odstraňování jedů (zbavuje nás těžkých kovů - kadmia, olova a rtuti - a volných radikálů). Jako strážce buněčných stěn hraje důležitou roli v předcházení rakovině a stará se rovněž o aktivaci hormonu štítné žlázy.

Zvláštnosti:
· Selen se vyskytuje v některých půdách jen ve velmi nepatrných koncentracích. Zvláště kyselé siřičité deště a hnojivo, zatížené obsahem síry, přispěly k tomu, že naše zelenina, obilí a jiné potravinové rostliny obsahují méně selenu a o to více síry.
· Lidé, kteří mají vysoký obsah síry (jako třeba kuřáci) by měli jíst bio-potraviny zvlášť často. Vitaminy A, C a E zlepšují biologickou použitelnost selenu.

Doporučená denní dávka:
· 50 - 100 mikrogramů
· Při zvlášť velkém zatížení škodlivými látkami (např. nikotinem nebo amalgamem) je potřeba selenu podstatně vyšší.
· Uvádí se, že denní dávka větší než 8 mikrogramů na kilogram tělesné hmotnosti je jedovatá. Stravou se těchto hodnot ale zpravidla nedosáhne.

Projevy nedostatku:
· oslabená imunita
· riziko vzniku zhoubných nádorů
· jaterní a srdeční potíže
· poruchy svalových funkcí

Potravinové zdroje:
· rajčata
· mořské produkty
· obiloviny (závisí na obsahu selenu v půdě)
· houby

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)