6. března 2017

Vápník (Ca - Calcium)

Funkce:
· Tento minerál se podílí na stavbě kostí a zubů a na stabilizaci membrán svalových a nervových buněk.

Zvláštnosti:
· Pro využití vápníku je nepostradatelný vitamin D. Nedostatek vápníku je někdy zaviněn nedostatkem vitaminu D (např. život v málo osvětlených prostorách).
· Strava zatížená fosfáty - především se jedná o dodatečně přidané fosfáty (ve formě přísad do pokrmů) omezuje příjem vápníku. Ideální poměr vápník - fosfáty ve výživě je přibližně 2 : 1; když je poměr obrácený, tak se oba minerály vážou v nestravitelný komplex. Snižte tedy spotřebu nápojů jako je kola, limonády, hotové kakaové nápoje, nekonzumujte maso a uzeniny v konzervách, šunkový salám, umělou smetanu do kávy a tavený sýr, želé dezerty a sladkosti. Hotová jídla, která mají krémovou konzistenci, se zahušťují algináty.

Doporučená denní dávka:
· 800 - 1 200 mg, těhotné ženy 1 500 - 2 000 mg
· Sportovci s rychlým metabolismem bílkovin potřebují - dle tréninku - přes 2 000 mg.

Projevy nedostatku:
· osteoporóza ("řídnutí kostí")
· nervosvalová dráždivost

Potravinové zdroje:
· obiloviny
· mák
· mléko a mléčné výrobky
· brokolice
· hrášek
· sardinky v oleji
· losos
· sójová mouka
· zelí
· špenát
· petrželová nať
· hlávkový salát
· žloutky
· fazole
· v menší míře - rýže Natural, slunečnicová semena, lískové ořechy, celer, šípky, citrony

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)