6. března 2017

vitamin B1 (thiamin)

rozpustný ve vodě

Funkce:
· Thiamin je důležitý jako koenzym výměny látkové, především pro práci nervů a svalů (také srdečního svalu). Podílí se kromě toho na přeměně uhlohydrátů (cukru) na tuk.

Zvláštnosti:
· Thiamin je ve vodě rozpustný a choulostivý vůči vlivům okolního prostředí (alkalické prostředí). Kyseliny a světlo jej relativně neporuší, ale velké horko a kyslík způsobují ztráty až 80%.

Doporučená denní dávka:
· 1,0 - 1,3 mg, těhotné a kojící ženy asi 1,5 mg
· Potřeba thiaminu stoupá a klesá s nároky nervů a svalů. Lidé, kteří pracují duševně a lidé fyzicky těžce pracující, mají zvýšenou potřebu thiaminu.
· Thiamin je relativně bezrizikový vitamin. Nicméně je-li dodáván tělu ve vysokých dávkách injekcemi, může vést k nevolnosti, zvracení, suchu v ústech, závratím a problémům při chůzi.

Projevy nedostatku:
· beri-beri
· poruchy koordinace
· zmatenost

Potravinové zdroje:
· kvasnice (sušené pivovarské droždí, čerstvé pekařské droždí)
· pšeničné klíčky
· otruby
· celozrnná pšeničná mouka
· ledvinky
· vepřové maso
· skopové maso
· pažitka
· špenát
· hrášek
· zelené fazolky
· petrželová nať
· lískové oříšky
· vlašské ořechy
· drůbeží maso
· ovesné vločky
· v menší míře - játra, rýže Natural, vejce, sója, fazole, chřest, mléko, ryby, mirabelky, švestky, angrešt, rybíz (nejvíce bílý), jablka, křen, hlávková a růžičková kapusta, rajčata

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)