6. března 2017

vitamin B12 (kobalamin, cobalamin)

rozpustný ve vodě

Jediným zdrojem tohoto vitaminu jsou živočišné produkty.

Funkce:
· Kobalamin pomáhá při výrobě nervové látky cholinu a podporuje přeměnu beta-karotenu na vitamin A, stejně jako výrobu karnitinu, látky, která vylučuje tukové molekuly z krevního řečiště. Jako "vitamin tvorby krve" se podílí i na produkci červených krvinek. Konečně také chrání mozek a nervové buňky před nánosy a poškozením; kobalamin se nasazuje jako podpůrný prostředek při terapii roztroušené sklerózy.

Zvláštnosti:
· Kobalamin je ve vodě rozpustný, naše střevní flóra si ho sice umí vyrobit, ale toto množství nestačí pokrýt denní potřebu. Vitamin B12 je stabilní, dokonce ani vyšší teplota mu příliš nevadí. Kromě toho naše játra disponují velkou zásobárnou vitaminu B12, takže celé měsíce, snad dokonce i roky můžeme vystačit s malým přísunem vitaminu B12.

Doporučená denní dávka:
· 2 - 3 mikrogramy
· Některým lidem chybí tzv. "intrinsic faktor", bílkovina, která vzniká v žaludku a je potřebná k tomu, aby vitamin B12 mohl být využit.
V tomto případě by mohlo dojít k nedostatku, který by musel být vyrovnán příslušným preparátem. Všeobecně platí, že vitamin B12 je bezrizikový, ani extrémně vysoké dávkování nevede k otravě, protože přebytky jsou pro zdravé lidi zbytečné, dokonce i ti, kteří jedí jen syrovou zeleninu a vegetariáni, trpí jen málokdy nedostatkem vitaminu B12.

Projevy nedostatku:
· anémie
· riziko aterosklerózy
· zvýšená tvorba homocysteinu

Potravinové zdroje:
· hovězí a telecí játra
· kvasnice (sušené pivovarské droždí, pekařské droždí)
· sardinky
· makrely
· sledi
· v menší míře - pstruh, humr, langusta, vepřové maso, vejce, sýr, mléko
· zčásti je syntetizován střevními bakteriemi

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)