6. března 2017

vitamin D

rozpustný v tucích

I při minimálním vystavení kůže ultrafialovému záření dokáže tělo tento vitamin získat.

Funkce:
· Vitamin D se stará o to, aby kostní stavební kameny přijímaly vápník, a ukládaly jej do kostry a zubů. Kromě toho pozitivně ovlivňuje záněty. Když je v těle příliš málo vitaminu D, mohou se nevinné puchýřky a pupínky zanítit a vytvoří se z nich bolestivé hnisavé vřídky. Kromě toho produkuje vitamin D obranné buňky v brzlíku k přenosu signálů od jedné nervové buňky ke druhé.

Zvláštnosti:
· Lidský organismus si může vitamin D sám vyrobit. Jako základní látka slouží všestranně známý cholesterol. Vlastní tělesná produkce vitaminu D funguje ale jen tehdy, pokud pokožkou přijímáme dostatek světla. Stačí jít denně na 30 minut na čerstvý vzduch a stačí, máme-li pouze obličej vystaven dennímu světlu. Vitamin D je rozpustný v tuku. Je tedy třeba, aby naše strava obsahovala příslušný díl tuku nebo oleje, aby se vitamin mohl zhodnotit. V naší celodenní stravě, která je dostatečně bohatá na tuk, by to neměl být problém.

Doporučená denní dávka:
· Není možné uvést precizní údaje o potřebě vitaminu D, protože ten, kdo pobývá denně dostatečnou dobu na čerstvém vzduchu, by se v zásadě mohl zříct přísunu vitaminu jinými způsoby. Ten, kdo patří k peciválům, je odkázán na přísun vitaminu D výživou.
· Vitaminem D se můžeme snadno předávkovat. Hodnoty 25 mikrogramů můžeme považovat za problematické. Chybí-li vápník, mohou se přebytečné dávky vitaminu D postarat o to, aby jej vytáhly z kostí. Pozor na preparáty vitaminu D!

Projevy nedostatku:
· v dětství křivice
· nervové poruchy
· zvýšené pocení
· úbytek vápníku (sklony k rachitidě)

Potravinové zdroje:
· sleď
· tresčí játra
· rybí tuk
· játra
· vaječný žloutek
· máslo
· losos
· tuňák
· mléko
· sardinky
· makrela
· smetana
· houby
· (je syntetizován v kůži za pomocí UV záření)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)