6. března 2017

vitamin E (tokoferol)

rozpustný v tucích

Funkce:
· Jako antioxidant chrání vitamin E choulostivé látky jako vitamin A, nebo mastné kyseliny před útoky volných radikálů. Kromě toho chrání před určitým bujením, jako je rakovina plic, střev a dysplazie žaludku. V imunitním systému vitamin E podporuje tvorbu protilátek, kromě toho váže kyselinu arachidonovou, látku, která hraje rozhodující roli při vzniku bolesti a zánětu. Vitamin E se stará o vydatnou produkci semenných buněk (podporuje plodnost).

Zvláštnosti:
· Vitamin potřebuje tuky a oleje, aby se mohl zhodnotit. To není zpravidla problém, protože většina rostlinných olejů obsahuje i vitamin E. Kromě toho je přírodní vitamin zvlášť odolný; ani horko ani skladování mu neuberou na hodnotách.

Doporučená denní dávka:
· 12 mg ženy, 15 mg muži, těhotné a kojící matky asi 17 mg
· Lidé s vysokým příjmem nenasycených mastných kyselin mají zvýšenou potřebu vitaminu E. Tyto tuky často obsahují značné množství vitaminu E, takže zpravidla k problémům nedochází.
· Dávkování nad 200 mg může vést k nevolnosti, ochablosti svalů, bolestem hlavy a únavě. Nad 300 mg k vysokému tlaku, zdlouhavému hojení ran a omezené činnosti štítné žlázy. Pozor na preparáty vitaminu E! Při dlouhodobém užívání si můžete způsobit více škody než užitku.

Projevy nedostatku:
· anémie
· svalová dystrofie
· poruchy reprodukce
· neurologické poruchy
· Alzheimerova nemoc
· předčasné stárnutí

Potravinové zdroje:
· rostlinné oleje
· pšeničné klíčky
· celozrnná mouka a výrobky z ní
· sója
· fazole
· brokolice
· špenát
· máta
· kukuřice
· ořechy
· vnitřnosti
· vejce
· máslo
· sýry
· chléb
· růžičková kapusta
· zelí
· mrkev
· celer
· červená řepa

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)