6. března 2017

Železo (Fe)

Funkce:
· Železo tvoří základ krevního barviva hemoglobinu, kromě toho je obsaženo v enzymech, které přísluší k dýchacím cestám. Železo udržuje tělo i duši ve svěžím stavu-

Zvláštnosti:
· Vitamin C podporuje sice příjem železa, ale varujte se kombinovaných preparátů! Když se podávají obě látky ve vysokých koncentracích, může se stát ze železa agresivní tvůrce radikálů, které kromě jiného poškozují srdce.
· Kdo chce pro pokrytí své potřeby železa něco udělat, měl by se vyvarovat jídel, do kterých jsou přidávány zahušťující prostředky, které příjem tohoto minerálu blokují. Zvláště problematická je želatina, tříslovina z černého čaje (ale ne ze zeleného), stejně jako oxaláty z mangoldu, červené řepy nebo špenátu také omezují příjem železa.
· Nedoporučuje se železité preparáty zapíjet čajem.
· Vesměs se železo vstřebává lépe z potravin živočišného původu než z rostlinné stravy. Zužitkovatelnost z ovoce, zeleniny a obilí stoupá, jsou-li pokrmy připraveny dohromady s nějakým bílkovinným produktem živočišného původu - třeba jogurtem nebo se smetanou. Brokolice s lahodnou smetanovou omáčkou tady zcela jistě vážně přispěje k pokrytí vaší denní potřeby železa.

Doporučená denní dávka:
· 10 mg (muži) a 15 mg (ženy)
· těhotné ženy až 200 mg (zde se ovšem nemusí zvýšená potřeba vyrovnávat železitými preparáty, protože v tomto období odpadá pravidelné menstruační krvácení)

Projevy nedostatku:
· anémie
· nižší odolnost vůči infekcím

Potravinové zdroje:
· játra
· maso a masné výrobky s obsahem krve
· ořechy
· semena
· byliny
· vaječný žloutek
· zelenina
· ovoce

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)