6. března 2017

Fosfor (P)

Funkce:
· Fosfor je pro tělo nositel energie číslo jedna. Lidé pracující hlavou a sportovci mají zvýšenou potřebu fosforu. Jako část lecitinu podporuje výstavbu buněčných membrán a práci nervových buněk.

Zvláštnosti:
· Fosfáty se dostaly v posledních letech do klatby, protože prý vyvolávají u dětí hyperkinetický syndrom. Důkazy pro to zatím nejsou, ale zdá se, že bezfosfátová strava podporuje průběh léčení.
· Fosfáty mohou způsobit problémy, když poměr k vápníku vybočí z rovnováhy. Ideální poměr vápník - fosfor je 2 : 1, když se poměr otočí, dojde k nedostatku vápníku a objeví se riziko osteoporózy (ubývání kostní hmoty).
· Příjem potravin s přidávaným fosfátem by se měl bezpodmínečně zredukovat, protože fosfor je tam přidán na úkor vápníku (poměr vápník - fosfor 2 : 1).

Doporučená denní dávka:
· 800 - 1 000 mg, u těhotných je jen nepodstatně zvýšena (1 100 mg)

Projevy nedostatku:
· těžká svalová slabost
· respirační potíže až selhání

Potravinové zdroje:
· prakticky všechny potraviny, nejvíce zdroje bílkovin


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)