6. března 2017

Zinek (Zn)


Funkce:
· Tento stopový prvek se podílí na tvorbě asi 300 enzymů. Zvyšuje působení inzulínu a produkci sexuálních hormonů, společně s kyselinou listovou a vitaminem B12 napomáhá regeneraci buněk. Kromě toho jej potřebuje imunitní systém, kůže, vlasy a nehty.

Zvláštnosti:
· Kyselina citronová a vysoce hodnotné bílkoviny podporují příjem zinku, zatímco fytáty z cereálií jako jsou cornflakes, ovesné vločky a müsli vstřebávání zinku překážejí. Léky jako jsou penicilin, tetracyklin, izoniazid a diuretika odebírají zinek z jeho rezerv. Problematické jsou také železité a vápníkové preparáty, zahušťovací přípravky jako agar-agar, mouka ze zrníček svatojánského chleba, carragen a želatina, protože ty všechny zabraňují příjmu zinku. Přírodní balastní látka jako např. pektin (např. v jablkách, v mrkvi) naproti tomu podporuje vstřebávání minerálů o 10 %.

Doporučená denní dávka:
· 10 mg, těhotné ženy a kojící matky potřebují asi o 5 mg více.

Projevy nedostatku:
· poruchy imunity
· špatné hojení ran
· únava
· nechutenství
· kožní problémy

Potravinové zdroje:
· maso
· sýry
· vejce
· luštěniny
· obiloviny

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)