6. března 2017

vitamin C (kyselina askorbová)


rozpustný ve vodě

Funkce:
· Vitamín C se počítá k lapačům volných radikálů a chrání tím naše tělo před napadením agresivními kyslíkovými sloučeninami. Touto vlastností zabraňuje rakovině, arterioskleróze, revmatickým potížím a jiným onemocněním. K dalším úlohám vitaminu patří posilování imunitního systému. Kromě toho se podílí na tvorbě vazivových a podpůrných tkání a tím udržuje pokožku a dásně v dobrém zdravotním stavu. Vitamin C je také potřebný k produkci mozkových transportních látek: serotoninu a noradrenalinu.

Zvláštnosti:
· Vitamin je ve vodě rozpustný a s mnoha látkami na sebe vzájemně působí. Tak zvyšuje příjem železa, které je nutné pro krvetvorbu. Vitamin C tvoří pár s vitaminem E, obě tyto biologické látky se vzájemně podporují ve své účinnosti. Problém vitaminu C je, že je velice málo odolný vůči vodě, kyslíku, světlu a horku. Ztráty obnášejí až 100%.

Doporučená denní dávka:
· 75 - 100 mg
· Vitamin C se jako antioxidant a konzervační prostředek přidává do potravin. Laboratorní výzkumy však prokazují, že vitamin C v přírodní biologické vazbě, v ovoci nebo zelenině, je stabilizován jinými látkami, a proto je lépe naším organismem přijímán.
· Vitamin C je ve vodě rozpustný a proto se může vylučovat močí i stolicí. Větší množství vitaminu C než 1000 mg mohou vést k průjmům, krvavé stolici, ledvinovým kamenům a neplodnosti. Preparáty vitaminu C mohou zfalšovat výsledky testu na diabetes mellitus (cukrovku).
· Preparáty vitaminu C se užívají jako prevence proti nachlazení.

Projevy nedostatku:
· skorbut (krvácení z dásní, vypadávání zubů, edémy, teploty, křeče, šok až náhlá smrt)

Potravinové zdroje:
· šípky
· černý rybíz
· zelená paprika
· petrželová nať
· řeřicha
· kiwi
· růžičková kapusta
· křen
· jahody
· pomeranče
· brambory
· v menší míře - červené a bílé zelí, petržel, květák, kedlubny, bílý a červený rybíz, citron, grapefruity, angrešt, borůvky

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)